Groove.me: een succes!

Voor het tweede schooljaar in successie wordt aan alle leerlingen van deze basisschool uit Vlaardingen met de methode Groove.me Engels geleerd met als doel dat kinderen beter voorbereid naar het voortgezet onderwijs gaan. Een ‘native speaker’ is ingehuurd om de lessen te verzorgen.


 

Engels leren door middel van muziek die past bij hun belevingswereld staat voorop. Met bekende liedjes, liedjes die die aanspreken en leuke melodietjes komen thema’s als de jaargetijden, het lichaam en de familie aan de orde en wordt waar mogelijk aangesloten bij de thema’s in groepen voorkomen. Tijdens het thema ‘herfst’ in diverse groepen wordt door Groove.me aangesloten met het thema ‘Autumn’.


 

Bij deze digibordlessen staat muziek dus centraal. Muziek helpt kinderen beter onthouden, hun motivatie om te leren wordt vergroot en geeft zelfvertrouwen. Bovendien leren ze sneller Engels door het gebruik maken van meerdere intelligenties zoals zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen.


 

In de groepen 1 tot en met 4 wordt elke week 30 minuten aan Engels besteed, 45 minuten in de groepen 5 en 6 en in de groepen 7 en 8 een uur. Geprobeerd wordt zoveel mogelijk Engels te spreken en waar nodig wordt de hulp ingeroepen van de reguliere leerkracht. Voor veel leerlingen van deze school is Engels de derde taal!


 

Groove. me biedt een doorlopende leerlijn. Afhankelijk van het instapmoment van de leerling wordt de leerlijn vormgegeven en behaalt de leerling een bepaald ERK- niveau (variërend van A1 – A1/A2 tot A2).


 

In groep 1 tot en met 4 staat Bobo de rockstar centraal, Zijn liedjes zijn het uitgangspunt voor spelletjes, praatplaten en zingen waarbij de kinderen samenwerken of individueel bezig zijn om hun woordenschat te vergroten en korte zinnetjes te maken.


 

In de groepen 5 tot en met 8 zijn er 15 songs van populaire (rock)sterren op basis waarvan woorden, idioom en grammatica worden afgeleid. Voorbeelden zijn songs van Bruno Mars, Martin Garrix en de Red Hot Chili Peppers en ook de actualiteit wordt niet vergeten (Douwe Bob). Een song wordt afgesloten met een karaoke waarbij de leerlingen naar hartenlust kunnen meezingen en/of dansen. Verwerking vindt plaats via werkbladen (worksheets). Een kennis en/of een vaardigheidstoets is per song beschikbaar om te checken wat een leerling heeft geleerd.


 

Differentiatie in de onderbouw zit hem erin dat de activiteiten (activities) iets moeilijker gemaakt kunnen worden en in de groepen 5 tot en met 8 zijn er:


 

* 2 of 3 niveaus per song


 

* Extra opdrachten bij de worksheets


 

Naast deelname aan groepslessen kunnen leerlingen derhalve ook zelfstandig aan de laptop op een hoger niveau werken.


 

Leerlingen vinden het leuk om op deze manier met de Engelse taal bezig te zijn en leren spelenderwijs de beheersing van het Engels te vergroten.